Schroders: Duurzame producten leveren bedrijven concurrentievoordelen op

Schroders: Duurzame producten leveren bedrijven concurrentievoordelen op

ESG
Duurzaam (9) elektrische auto energietransitie.jpg

Kan duurzaamheid bedrijven een voorsprong geven? En zo ja, hoe houdbaar is dat als duurzaamheid de norm wordt? De ESG-specialisten van Schroders gaan een aantal bedrijfssectoren langs als voorbeeld.

Het groeiende belang van ESG-factoren bij klanten en beleggers stelt ondernemingen voor een dilemma: hoe moeten ze ermee omgaan? Bedrijven hebben veel verschillende maatregelen genomen, waaronder een grotere niet-financiële verslaglegging en een grotere betrokkenheid bij de belangrijkste stakeholders. Een andere interessante ontwikkeling is het gebruik van duurzaamheid als een manier om hun producten te differentiëren en hogere marges te creëren.

Met duurzame producten worden niet alleen windturbines, elektrische auto's en zonnepanelen bedoeld. Elk product kan worden geproduceerd met een focus op duurzaamheid, of dat nu een duurzamere manier is om het product te maken, of dat het eindproduct duurzaamheidsvoordelen biedt.

Producten voor duurzame consumenten

Voor bedrijven in consumentengoederen is een bijkomend voordeel dat sommige producten kunnen helpen verantwoord consumentengedrag te bevorderen. Zo streeft Danone ernaar om de verkoop in het plantaardige assortiment tegen 2025 te verdrievoudigen. Mensen nuttigen veganistische producten in verband met de gezondheidsvoordelen en om de milieu-impact van de melkveehouderij te verminderen. Soja zorgt voor 2,5 keer minder CO2-uitstoot, 2 keer minder landgebruik en 4 keer minder watergebruik dan melk.

Duurzaamheid in B2B

Duurzaamheid als bron van productdifferentiatie is nog krachtiger in het business-to-business (B2B) segment waar de producten van het ene bedrijf kunnen zorgen voor meer duurzaamheid bij het andere bedrijf.

Sika is bijvoorbeeld een chemiebedrijf dat actief is in de bouw- en automobielindustrie. Sika ViscoCrete stelt bouwbedrijven in staat om het watergehalte van cement met 40% te verlagen. Sika Power is een lijm die wordt gebruikt in plaats van laswerk voor de bouw van auto's. Het stelt autofabrikanten in staat om lichte en elektrische voertuigen te maken, waardoor de CO2-uitstoot drastisch kan worden verminderd. Interessant is dat Sika een van die zeldzame bedrijven is die haar productaanbod niet heeft hoeven aan te passen om aanspraak te maken op een duurzaamheidsvoordeel. Ze kunnen simpelweg harder van de daken schreeuwen wat hun producten altijd al gemeen hadden.

Een ander voorbeeld is Bunzl, leverancier van o.a. wegwerpservies, handschoenen en herbruikbare boodschappentassen. Ongeveer 35% van de producten is gemaakt van kunststof en 10-15% voor eenmalig gebruik. Bunzl heeft een duurzaamheidsscoresysteem ontwikkeld. Klanten kunnen zien hoe duurzaam of recyclebaar producten zijn. Daarnaast biedt het milieuvriendelijke oplossingen met een hogere winstmarge.

Verfproducent AkzoNobel heeft een ‘eco-premium’-assortiment dat goed is voor 20% van de omzet. Deze zijn duurzamer wat betreft toxiciteit, energieverbruik, uitstoot en afval. Die extra waarde biedt een hogere marge dan de rest van het productassortiment.

Kunnen duurzame producten hun voorsprong verliezen?

Bedrijven gebruiken het groeiende bewustzijn ten aanzien van duurzaamheid om hun producten te differentiëren. Maar hoe groot is hun prijszettingsvermogen (mogelijkheid om hogere prijzen te vragen)? In een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is het goed denkbaar dat duurzame producten de norm worden en de voorsprong die deze bedrijven nu nog hebben uiteindelijk verdwijnt.

Om te bepalen of een "groen" voordeel duurzaam is, is het belangrijk om grondig te beoordelen hoe gedifferentieerd een bedrijf en zijn aanbod is en hoeveel voordeel een bedrijf kan creëren ten opzichte van concurrenten op de lange termijn.