AXA IM: Duurzame mode kan nieuwste trend worden onder verantwoorde beleggers

AXA IM: Duurzame mode kan nieuwste trend worden onder verantwoorde beleggers

ESG-investing
Kledingindustrie.jpg

De mode-industrie is een van de grootste sectoren ter wereld, met een jaarlijkse omzet van zo'n USD 2,5 biljoen. Tegelijkertijd is de sector verantwoordelijk voor zo'n 10% van de jaarlijkse wereldwijde koolstofuitstoot, meer dan alle internationale vluchten en zeevaart bij elkaar.

Chris Iggo, CIO van AXA IM Core, vindt dat dit genoeg reden is voor de aandacht van beleggers, ook omdat de inschatting is dat de financiering van innovaties in de mode-industrie om in te spelen op duurzaamheidskwesties kan oplopen tot zo'n USD 20 tot 30 miljard per jaar.

De ecologische en sociale impact van mode

De klimaatimpact van de mode-industrie is zichtbaar in de hele waardeketen, van grondstoffen tot het einde van de levensduur van een product. De sector gebruikt ieder jaar zo'n 93 miljard kubieke meter water, genoeg om in de totale behoefte van vijf miljoen mensen te voorzien. En maar liefst 20% van de wereldwijde industriële watervervuiling wordt toegeschreven aan het verven en behandelen van textiel. Als kleding wordt weggegooid belandt maar liefst 73% in de oven of op de stortplaats.

Consumenten kiezen bij het kopen van kleding echter steeds vaker voor een ecologisch alternatief. Zij willen steeds vaker weten waar de kleding is gemaakt en of arbeiders op de juiste manier worden behandeld. En ook de manier waarop zij hun geld uitgeven wordt hierop gebaseerd; naar verwachting zal het duurzame modesegment groeien van een omzet van USD 6,9 miljard in 2021 naar USD 10,3 miljard in 2026.

Innovaties met positieve impact

AXA IM ziet al bedrijven in de modewaardeketen die duurzame energie gebruiken om hun fabrieken en magazijnen van energie te voorzien en openstaan voor duurzamere grondstoffen en milieuvriendelijkere processen, bijvoorbeeld door minder water te gebruiken om katoen te verven.

Ook nieuwe technologieën zoals blockchain worden steeds vaker omarmd. Een consortium van LVMH, Prada en Cartier heeft al een manier ontwikkeld om producten een digitale identiteit te geven, waardoor zij, en hun klanten, een product kunnen volgen tijdens de gehele levensduur, van de grondstoffen tot tweedehands verkoop.

Maar er is duidelijk behoefte aan nog meer kapitaal voor innovaties, nieuwe processen en productietechnieken, wat nieuwe mogelijkheden met zich meebrengt voor beleggers. Bedrijven zullen hun bedrijfsmodellen moeten aanpassen, of dit nu gaat over de productie of het ontwerpen van kleding waardoor het langer meegaat en gemakkelijker te recyclen is. Een 'circulair economisch model' voor mode, op basis van het idee 'opnieuw gebruiken, repareren, recyclen', kan een aantal van deze aandachtspunten oplossen, en zou volgens de Ellen MacArthur Foundation in 2030 wel eens USD 700 miljard waard kunnen zijn. 

Wie zijn de marktleiders wat betreft duurzaamheid

De mode-industrie draagt ontegenzeggelijk bij aan klimaatverandering, en er zal een verandering van het consumentengedrag nodig zijn, die deels al is ingezet. Dit geeft beleggers meer zekerheid, en meetbare doelstellingen waarop zij kunnen beoordelen, en zorgt voor mogelijke beleggingskansen.

Voor kledingproducenten en detailhandelaars wordt het steeds belangrijker om aan te tonen dat zij zich inzetten voor duurzaamheid en dat zij rekeninghouden met ecologische, sociale en governance-kwesties (ESG). Beleggers willen ook steeds vaker bewijs zien dat hier in de hele waardeketen aandacht voor is.

AXA IM is van mening dat bedrijven die vooroplopen wat betreft ESG een concurrentievoordeel hebben, waarbij zij aantrekkelijker zijn voor consumenten en mogelijk harder kunnen groeien, met minder ESG-gerelateerde risico's.

Het is belangrijk om vast te stellen welke bedrijven dit zijn, en gedurende de transitie met deze bedrijven samen te werken. AXA IM ziet steeds meer ruimte voor potentiële beleggingen, want fast fashion zal absoluut moeten plaatsmaken voor een meer duurzame stijl.