abrdn: Nu investeren in grondstoffen energietransitie voor mooie toekomst

abrdn: Nu investeren in grondstoffen energietransitie voor mooie toekomst

Commodities

Sinds het uitbreken van de coronapandemie zijn de internationale toeleveringsketens verstoord geraakt, met schaarste en hoge prijzen voor sommige grondstoffen als gevolg, zoals voor hout. Dat heeft de aandacht afgeleid van andere grondstoffen. Beleggers zouden er goed aan doen te kijken naar bijvoorbeeld koper en aluminium. Die zijn niet alleen cruciaal voor de vergroening van de economie, waar de komende jaren miljarden in worden geïnvesteerd, maar bovendien op dit moment aantrekkelijk geprijsd, zegt Robert Minter, directeur ETF-beleggingsstrategie bij abrdn (voorheen Aberdeen Standard Investments).

Een elektrische auto bevat drie tot vijf keer meer koper dan een benzine- of dieselauto. Koper zit ook in de laadpalen voor diezelfde elektrische voertuigen. Het zit in elektriciteitsgeneratoren en in de transmissielijnen die de elektriciteit leveren. Eén windturbine van 3 megawatt kan tot 4,7 ton koper bevatten, om maar wat voorbeelden te noemen.  

Koper is dus onmisbaar voor de energietransitie, maar de productie van kopermijnen is niet gemakkelijk op te voeren. De gemiddelde kopermijn doet er vijf tot tien jaar over om in gebruik te worden genomen. Richard Adkerson, ceo van mijnbedrijf Freeport McMoRan, zei vorige maand nog dat zelfs als de koperprijzen van de ene dag op de andere zouden verdubbelen, hij de mijnproductie pas over minstens vijf jaar zou kunnen verhogen.

Aluminium is een andere essentiële grondstof voor de groene overgang. Het vergt een enorme hoeveelheid energie om het te produceren. Daarom is het een van de weinige materialen die winstgevend zijn om te recyclen - ongeveer 75% van al het geproduceerde aluminium is nog steeds in gebruik. Intussen heeft China, dat 56% van al het geproduceerde aluminium in de wereld produceert, momenteel de productie beperkt om het energieverbruik en de CO2-voetafdruk van het land te verlagen. Aluminium zal dus moeten worden geproduceerd in andere landen waar energie duurder is. Dit drijft de productiekosten op.  

Aluminium is van cruciaal belang voor de energietransitie, het maakt voertuigen lichter en kan het zware gewicht van de batterijen in elektrische auto’s compenseren. Op de Tesla 2020 Battery Day legde het bedrijf uit dat een aluminium chassis uit één stuk, waarin batterijen zijn geïntegreerd, de basis zal vormen van hun voertuigen in de toekomst.

Over de metalen zink en nikkel wordt minder gesproken, maar ook zij hebben interessante kwaliteiten. Zink wordt gebruikt om staal te galvaniseren en kan de levensduur ervan verlengen tot 170 jaar. Het wordt ook gebruikt in pigmenten, batterijen en chemicaliën. Nikkel wordt onder meer gebruikt om het roestvrije staal te maken dat nodig is in de gezondheidszorg.

De energietransitie is een van de grootste en duurste projecten ooit. De komende jaren schuift een aanzienlijk deel van het BBP van de wereld van fossiele brandstoffen naar industriële metalen. U moet zich niet laten afleiden door de houtprijzen (tenzij u timmerman bent), maar investeren in hoe u denkt dat de toekomst eruit moet zien.