Capital Group: Recessie in 2020 hangt af van de consument

Capital Group: Recessie in 2020 hangt af van de consument

Economy Financial markets Outlook
Consument.jpg

Of de VS een recessie kan afhouden in 2020, hangt af van de consument. “Zolang de consumenten veel blijven uitgeven, kan dat de vertraging van de maakindustrie blijven compenseren”, zo stelt vermogensbeheerder Capital Group in zijn outlook voor 2020.

De voortslepende handelsoorlog tussen de VS en China heeft de maakindustrie wereldwijd in een lastig parket gebracht – Europa zit hierbij tussen twee vuren. De fabrieksactiviteit in de grote economieën vertraagt, waardoor bedrijven aarzelen om te investeren.

Nergens is dit sterker voelbaar dan in Europa, aldus Capital Group, aangezien Europa sterk afhankelijk is van de wereldhandel. Zo heeft de Duitse autosector het zwaar te verduren gehad. Ironisch genoeg blijft het effect in de VS beperkt, waar de industrie en de export beide goed zijn voor ongeveer 12% van de economie.

Komt er een recessie aan? “In de VS zien we eigenlijk twee economieën”, zegt Darrell Spence, econoom bij Capital Group. “De industriële productie was zwak, maar de consument was sterk. Zolang dat zo blijft, verwacht ik niet dat er volgend jaar een recessie komt. De werkloosheid in de VS blijft namelijk onder de 4%, de loonstijging is solide en de consumentenbestedingen zijn gezond. Ook in Europa en China is de binnenlandse vraag redelijk stabiel.”

Bovendien kan een soepel monetair beleid volgend jaar een gunstig klimaat scheppen voor de economische groei en de aandelenkoersen. Dat betekent niet dat de omstandigheden rooskleurig zullen zijn, maar het maakt de kans op een Amerikaanse of mondiale recessie in 2020 wel minder waarschijnlijk, aldus Darrell Spence.

“Zelfs als de handelsproblemen de economie verder onder druk zetten, is het goed dat beleggers zich realiseren dat slimme bedrijven flexibel zijn en zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden”, zegt Alan Berro, beheerder van de aandelenportefeuille bij Capital Group.

“De hele wereld ziet er nu rommelig uit. Daar moeten we nu gewoon mee omgaan”, vat portefeuillebeheerder Jonathan Knowles samen. “We leven in een tijd van ongelooflijke ontwrichting, zowel op politiek, economisch als sociaal vlak. Beleggers moeten die bedrijven vinden die het goed doen, ongeacht de hoek waaruit de macrowind waait.”