AXA IM: Aankoopwoede Amerikaanse consument koelt af

AXA IM: Aankoopwoede Amerikaanse consument koelt af

United States
Consument.jpg

De Amerikaanse vraag naar goederen heeft de sterkste stijging ooit laten zien, wat voor een belangrijk deel de problemen in de wereldwijde toeleveringsketens en de oplopende inflatie verklaart. De laatste ontwikkelingen op dit vlak zijn echter geruststellend.

Dat schrijft hoofdeconoom Gilles Moëc van AXA Group in de jongste Macrocast van AXA Investment Managers.

Terwijl in Europa en Japan de besteding aan ‘spullen’ nog onder het niveau van voor de COVID-19-pandemie ligt, laten de VS een heel ander beeld zien. In dit land is sprake van de sterkste stijging sinds 1947 toen men begon hierover gegevens bij te houden. De goederenconsumptie lag in het afgelopen kwartaal 15% hoger dan het laatste kwartaal van 2019.

Aangezien de nog altijd dominante rol die de Amerikaanse consumptie speelt - de VS zijn goed voor 30% van de wereldwijde consumptie - vervulde het land een sleutelrol in het ontstaan van ‘bottlenecks’ in de toeleveringsketens.

Recente data stellen volgens de econoom echter gerust. Het consumptiepatroon lijkt zich te normaliseren. De bestedingen aan goederen door Amerikaanse huishoudens zijn in het derde kwartaal van 2021 met 2,4% gedaald, terwijl de totale consumptie is blijven stijgen.

Moëc: 'Al met al denken wij dat, ook al zullen de Amerikaanse consumptieve bestedingen over het geheel genomen waarschijnlijk gezond blijven, de ergste druk als gevolg van de explosieve toename van de vraag naar ‘spullen’ door Amerikaanse huishoudens achter ons ligt.'