Natixis IM: Momentum voor ESG-beleggen neemt toe

Natixis IM: Momentum voor ESG-beleggen neemt toe

ESG-investing
Duurzaam (14) klimaat

Een meerderheid (60%) van de beleggers verwerpt het idee dat bedrijven alleen verantwoordelijk zijn voor het creëren van waarde voor de aandeelhouders, zo blijkt uit een enquête van Natixis Investment Managers (Natixis IM) onder ruim 8.500 individuele beleggers in 24 landen.

Uit de bevindingen blijkt dat beleggers ook verwachten dat bedrijven verantwoording afleggen over hun impact op het milieu en de samenleving. Daarnaast willen ze meer actie zien van beleidsmakers en de particuliere sector, inclusief fondsbeheerders.

De Natixis IM-enquête is vandaag gepubliceerd nu wereldleiders in Glasgow bijeen zijn voor de klimaatconferentie COP26. De enquête concludeert dat:

  • 77% van de respondenten vindt dat het hun verantwoordelijkheid als beleggers is om bedrijven verantwoordelijk te houden voor hun impact op de samenleving, waaronder klimaatverandering en ongelijkheid
  • 82% van de beleggers vindt dat bedrijven een verantwoordelijkheid hebben om sociale kwesties aan te pakken, zelfs meer dan degenen die vinden dat de overheid hiervoor verantwoordelijk is (78%)
  • 45% vindt het belangrijk te beleggen in bedrijven die overstappen op duurzamere bedrijfsmodellen
  • 67% zou eerder geneigd zijn te beleggen in fondsen met een kleinere CO2-voetafdruk, een belangrijke factor bij het terugdringen van de klimaatverandering

Met een totaal wereldwijd vermogen in ESG-beleggingsstrategieën (Environmental, Social and Governance) van $ 1600 miljard in 2020, constateert Natixis IM dat het ESG-momentum blijft groeien.

Uit het onderzoek bleek dat 21% van de individuele beleggers momenteel belegt in ESG-beleggingsstrategieën. Daarvan 24% sinds het afgelopen jaar voor het eerst, terwijl 33% van de beleggers die al eerder in ESG-beleggingen hadden geïnvesteerd, hun bestaande posities hebben uitgebreid.

Bijna de helft (49%) van degenen die nog nooit in duurzame beleggingen hebben geïnvesteerd, zegt geïnteresseerd te zijn in meer informatie.

"Nu ESG steeds breder wordt omarmd en beleggers meer leren over de verschillende soorten ESG-beleggingen, groeit de belangstelling voor ESG-beleggen snel, versterkt door de positieve rendementen van deze strategieën", aldus Nathalie Wallace, Global Head of Sustainable Investing, Natixis Investment Managers. "Nu overheden, NGO’s en particuliere bedrijven zich allemaal meer inzetten voor het daadwerkelijk behalen van ESG-doelstellingen, worden deze strategieën ook interessanter voor beleggers."

De bevindingen van Natixis IM tonen niet alleen een grotere belangstelling voor ESG, maar ontkrachten ook een aantal mythes over de toepassing ervan, zoals:  

  • Interesse in ESG blijft niet beperkt tot millennials: De conventionele wijsheid is dat ESG wordt toegepast door sociaal bewuste millennials die willen dat hun vermogen bijdraagt tot ecologische, sociale en ethische veranderingen. Hoewel ESG-beleggers overwegend jonger zijn, blijkt uit de brede acceptatie en belangstelling dat ESG nu meer mainstream wordt onder alle beleggers. Een op de vier (27%) millennials zegt te beleggen in ESG, maar dat geldt ook voor 20% van de generatie X en 18% van de babyboomers. Bovendien is de belangstelling voor ESG groot in alle leeftijdssegmenten: 53% van de millennials, 52% van de X-generatie en 44% van de babyboomers.
  • Hoewel Europa het voortouw heeft genomen voor wat betreft het toepassen van ESG, is de rest van de wereld bezig met een inhaalslag: Noord-Amerikaanse ESG-beleggers (27%) lopen nu voor op die uit Europa (22%) en Azië (22%) in ESG-adoptie. Binnen Noord-Amerika domineren de Amerikaanse beleggers (32%), terwijl slechts 16% van de Canadezen ESG-beleggingen bezit. Het aandeel ESG-beleggingen zijn het laagst in Latijns-Amerikaanse landen (13%), maar dat zal waarschijnlijk in de loop van de tijd veranderen, aangezien de regio een groot aantal beleggers (62%) telt die zeggen geïnteresseerd te zijn in ESG, ook al hebben ze nog geen belegging gedaan.
  • Voor ESG-beleggers is goed doen even belangrijk als goede resultaten: Gezien de aandacht voor de opwarming van de aarde en duurzaamheid, is het niet verwonderlijk dat 41% van de beleggers ESG als een manier zien om het milieu te helpen ondersteunen. Beleggers zijn echter pragmatisch in hun opvattingen. Evenveel beleggers (37%) zeggen dat ESG nieuwe beleggingskansen biedt om ‘een betere wereld te creëren. Ongeveer evenveel beleggers zijn van mening dat ESG gewoon een betere manier is om te beleggen (35%).

Het bewijs van de prestaties is overtuigend: Slechts één op de vijf beleggers houdt nog vast aan het idee dat duurzaam beleggen ten koste gaat van het rendement. Het sentiment onder beleggers is drastisch verschoven sinds 2017, toen Natixis IM ontdekte dat 64% van de ondervraagde beleggers van mening was dat ze wat rendementspotentieel zouden moeten opofferen om beleggingen te hebben die overeenkomen met hun persoonlijke waarden. Slechts 22% zegt dat een gebrek aan informatie over niet-financiële prestaties hen ervan weerhoudt om in ESG te beleggen.

Recente data bevestigen het potentieel van ESG-beleggen om outperformance te genereren. Aan het eind van het derde kwartaal van 2021 had de S&P 500 ESG-index het 3,7% beter gedaan dan de S&P 500-index in de drie jaar eindigend op 3 oktober 2021.

Fondsbeheerders en financieel adviseurs spelen belangrijke rol in het stimuleren van duurzaamheid en bredere ESG-invoering

Uit de enquête van Natixis IM blijkt dat beleggers zeer gehecht zijn aan duurzame bedrijfsdoelstellingen en -practices. Een meerderheid (58%) van de beleggers vindt dat zij de verantwoordelijkheid hebben om via hun beleggingen bij te dragen tot de oplossing van maatschappelijke problemen. Hun engagement gaat verder dan persoonlijke verantwoordelijkheid en strekt zich uit tot fondsbeheerders, die zij aan dezelfde normen van actieve betrokkenheid bij beleggingen houden.

Uit de enquête blijkt dat:

  • 54% van de beleggers is van mening dat de beste manier om een bedrijf een boodschap te sturen is door de aandelen te verkopen, en 43% van de millennials en 29% van de babyboomers heeft wel eens een belegging verkocht vanwege de slechte ESG-prestaties van een bedrijf.
  • Meer dan de helft (55%) vindt dat fondsbeheerders ook hun aandelen in bedrijven met een slechte ESG-prestatie zouden moeten verkopen.
  • 75% verwacht van hun fondsbeheerder dat deze in gesprek gaat met de bedrijven waarin de beheerder belegt, om zo invloed uit te oefenen op zowel ESG als betere bedrijfspraktijken.

ESG maakt een steeds groter deel uit van de dialoog tussen beleggers en hun financieel adviseurs. De bekendheid met ESG is groot: een klein deel van de beleggers (17%) zeggen niet te weten wat ESG is. Toch zegt een groter aantal (41%) niet genoeg te weten over ESG - de belangrijkste reden die beleggers opgeven waarom ze geen ESG-strategieën gebruiken of er niet meer in beleggen.

De bevindingen van Natixis IM suggereren dat adviseurs niet alleen een belangrijke rol kunnen spelen door hun klanten voor te lichten over duurzame beleggingsstrategieën, maar dat ze deze gesprekken ook met meer klanten kunnen en moeten voeren.

Wereldwijd zegt 59% van de beleggers dat hun adviseur met hen heeft gesproken over ESG-beleggingen, en 56% zegt dat hun adviseur hen proactief heeft gevraagd of ESG-kwesties belangrijk voor hen zijn. Toch is de betrokkenheid het grootst bij jongere beleggers. Een aanzienlijk hoger percentage van de millennials (68%) zegt dat hun adviseur met hen over ESG heeft gesproken, vergeleken met 60% van de generatie X-ers en 52% van de babyboomers.

"Individuele beleggers zijn steeds meer van mening dat alle partijen bij het besluitvormingsproces over ESG-beleggingen moeten worden betrokken, inclusief financieel adviseurs, fondsbeheerders en beleggers zelf," aldus Robert Koopdonk, country head en managing director van Natixis Investment Managers in Nederland. "Dit is opnieuw een voorbeeld van hoe mainstream ESG is geworden in beleggen. Daarmee is het in potentie een van de meest kritische beslissingspunten voor beleggers geworden."

Als onderdeel van haar strategisch plan 2024 wil Natixis IM ESG een centrale plaats geven binnen al haar activiteiten, met daarbij een doelstelling van meer dan 600 miljard euro aan activa onder beheer in de categorie duurzaam of impactbeleggen, wat neerkomt op 50% van het totale vermogen onder beheer tegen 2024.