Carmignac: Wat mogen we in het derde kwartaal verwachten van de technologiesector?

Carmignac: Wat mogen we in het derde kwartaal verwachten van de technologiesector?

Technology
Technologie (08) chips cloud

Welke bedrijven kunnen, nu de wereldeconomie stap voor stap herstelt van de pandemie, de inflatie oploopt en de druk van de regelgeving toeneemt, duurzame groei en marges genereren door voorop te lopen in, in te spelen op of zich aan te passen aan veranderingen in hun omgeving? Waar zullen beleggers vooral oog voor hebben nu bij de technologiebedrijven het resultatenseizoen van het derde kwartaal is begonnen?

Dit is de meest recente kijk van Carmignac op de sector.

Resultatenseizoen en actuele trends in de technologiesector, door Nicholas Hancock, Analist Technologie, Media en Telecommunicatie, Carmignac

Het tekort aan halfgeleiders begint bedrijven op kosten te jagen. Wij richten ons op bedrijven die zowel de prijsstelling als de merkmacht hebben om deze kosten door te berekenen aan de consument, en die geen margecompressie zullen zien.

Digitale reclamebedrijven als Facebook en Snapchat ondervinden door privacyveranderingen een grotere impact dan verwacht, omdat het moeilijker wordt om consumenten te targeten met gepersonaliseerde advertenties.

Nu we 2021 bijna achter de rug is, beoordelen beleggers natuurlijk wat de genormaliseerde groei van Covid-begunstigden zou kunnen zijn. We gaan ons daarom erg richten op engagement gerelateerde statistieken. Bedrijven als Netflix zijn er al in geslaagd om beleggers gerust te stellen over hun vermogen om de groei vol te houden.

Het belangrijkste aandachtspunt voor wie wereldwijd belegt in de technologiesector volgens David Older, Head of Equities, Carmignac

Wat de technologiesector betreft, springen voor mij drie onderwerpen in het oog: het effect van inflatie en hogere rentevoeten op bedrijfsmodellen, de regelgeving en de post-Covid structurele trends.

De komende maanden zou de rente kunnen stijgen als gevolg van bezorgdheid over de inflatie en een mogelijke overgang naar een minder verruimend monetair beleid, terwijl de groei vertraagt. Daarom verwachten wij dat bedrijven die minder conjunctuurgevoelig zijn en prijszettingsvermogen hebben, het beter zullen doen dan andere. Het is geen verrassing dat een groot deel van die bedrijven te vinden is in de technologiesector.

Er is steeds meer sprake van strengere regelgeving, maar onze taak is om de ruis op korte termijn te negeren en te kijken naar de impact op de fundamentele factoren. Wat dat betreft kunnen we een paar lessen trekken uit de ontwikkelingen in China.

In de technologiesector wil de Chinese overheid richtlijnen invoeren om kartelvorming te voorkomen, strengere regels toepassen op het gebied van gegevensbescherming, het maatschappelijke welzijn bevorderen en de cyberbeveiliging verbeteren. Selectief beleggen zal dan ook essentieel blijven. Op lange termijn zou de nieuwe regelgeving positief moeten uitpakken – beleggers zullen een beter beeld krijgen van bedrijfsmodellen en het zal bevorderlijk zijn voor de normen op het gebied van corporate governance.

De pandemie heeft bestaande trends versneld. Online winkelen, afstandsonderwijs en telegeneeskunde zijn niet nieuw, maar worden door de coronacrisis veel intensiever gebruikt. Een uitstekend bewijs daarvan is dat bedrijven buiten de technologiesector steeds meer IT-investeringen plannen om hun digitale transformatie te bespoedigen. Dat zou technologieaandelen voor langere tijd de wind in de zeilen moeten geven.