abrdn: Bedrijven met korte toeleveringsketens winnaars van Q3

abrdn: Bedrijven met korte toeleveringsketens winnaars van Q3

Koersgrafiek (04)

"In de bedrijfscijferverslagen over het tweede kwartaal kwam het woord ‘inflatie’ negen keer vaker voor dan in dezelfde periode vorig jaar. Grondstoffen, tekorten in de toeleveringsketen en druk op arbeids- en transportkosten kwamen ook opmerkelijk vaak aan bod. Dit betekent dat het grootste deel van het verhogen van de marges al heeft plaatsgevonden en dat toekomstige winstgroei vooral afhangt van de vraag en het prijszettingsvermogen", zegt Karolina Noculak, Investment Director bij abrdn, in een vooruitblik op het Q3-cijferseizoen.

"De NFIB-enquête onder Amerikaanse bedrijven bevestigt deze trend en het aantal bedrijven dat prijsverhogingen plant om de kostendruk te compenseren bevindt zich op het hoogste niveau in meer dan tien jaar."

"Over het algemeen zijn een brede basisinflatie en een sterk nominaal groeiklimaat bevorderlijk voor de groei van de bedrijfsinkomsten en -winsten. De inflatie van nu is echter geconcentreerd in bepaalde sectoren en houdt verband met de toeleveringsketen, de schaartse aan bepaalde grondstoffen of tekorten aan geschoolde arbeidskrachten. Dit betekent dat het inflatoire effect niet gelijkmatig over de markt is verdeeld", aldus Noculak. 

Overleven versus gedijen

"We staan aan de vooravond van het Q3-cijferseizoen. Een aantal bedrijven zal ongetwijfeld zeggen dat ze winst zijn misgelopen door de hobbels in de toeleveringsketen. Ondernemingen die niet in staat blijken om kostenstijgingen door te berekenen hebben het lastig. Detailhandelaren in markten met veel concurrentie, sommige luchtvaartmaatschappijen en logistieke/transportbedrijven torsen het juk van stijgende kosten. In het verleden beloonden beleggers bedrijven met kleine voorraden, just-in-time-levering en gestroomlijnde operaties. In het huidige klimaat worden deze modellen echter op de proef gesteld."

"Andere bedrijven gedijen juist in een inflatieklimaat. De vooruitzichten zijn goed voor ondernemingen die prijsstijgingen kunnen doorberekenen en hun omzet sneller zien groeien dan hun kosten", legt Noculak uit. "Bedrijven met een goed prijszettingsvermogen zijn meestal te vinden in sectoren met merkentrouw zoals drankproducenten. Ondernemingen met hoge marges bevinden zich ook in een pima positie omdat ze minder gevoelig zijn voor stijgende kosten. Bedrijven met korte toeleveringsketens en een goede inkoopstrategie kunnen zich eveneens tot de winnaars rekenen. Deze ondernemingen zijn vaak wat kleiner, lokaal actief en meestal niet beursgenoteerd."