LGIM: Beleggers moeten kijken naar de echte disruptors in batterijtechnologie

LGIM: Beleggers moeten kijken naar de echte disruptors in batterijtechnologie

Technology
Elektrische auto.jpg

De wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen groeide in 2020 met 40,9% Y-o-Y en was goed voor 4,2% van de totale autoverkoop (tegen 2,6% in 2019). Deze groeicijfers leidden ook tot een toenemende belangstelling van beleggers.

'Beleggers doen er goed aan te kijken naar bedrijven met bewezen en levensvatbare batterijtechnologieën, en niet alleen naar gebruikers van batterijen of aanbieders van secundaire diensten', waarschuwt Aanand Venkatramanan, Hoofd ETF Investment Strategies bij Legal & General Investment Managament (LGIM).

In 2020 werden wereldwijd meer dan 3,1 miljoen elektrische voertuigen verkocht. Europa was goed voor meer dan 45% van de wereldwijde verkoop van elektrische auto's, gevolgd door China en de VS. Verbeteringen in de energieopslagcapaciteit, de laadcycli en de veiligheidskenmerken, hebben een snellere invoering van elektrische voertuigen op batterijen mogelijk gemaakt.

Volgens het Internationaal Energie Agentschap (IEA) zijn de gemiddelde prijzen van lithium-ionbatterijen tussen 2010 en 2019 met meer dan 87% gedaald. Venkatramanan verwacht dat die trend zich zal doorzetten.

De European Association of Electrical Contractors schat dat de sector van de elektrische voertuigen twee keer zoveel banen kan creëren als het aantal banen dat verloren gaat door het verdwijnen van voertuigen met een verbrandingsmotor.

Naast elektrische voertuigen zijn ook opslagtoepassingen een belangrijke drijvende kracht achter de vraag naar batterijen. 'De wereldwijde opslagcapaciteit zal de komende 10 jaar naar verwachting met meer dan 25% per jaar groeien', schetst Venkatramanan.

De waardeketen van EV bestaat uit verschillende segmenten, van batterijen tot laadstations, aandrijfsystemen, componenten en elektrische hardware. 'Maar veel van deze segmenten zijn misschien niet zo disruptief en innovatief als de batterijtechnologie. Sommigen passen hun bestaande oplossingen of componenten gewoon aan om aan de eisen van elektrische voertuigen te voldoen', legt de LGIM-specialist uit.

Bepaalde auto-onderdelen en infotainmentsystemen kunnen bijvoorbeeld zowel in elektrische als in niet-elektrische voertuigen worden gebruikt. 'Het is daarom belangrijk om onderscheid te maken tussen kritieke en niet-kritieke spelers, tussen kern- en niet-kernaanbieders, en tussen enablers en users.'

Batterijen zijn de duurste en meest kritische component van een elektrische auto en maken ongeveer 25-40% uit van de kostprijs van het voertuig. 'Naar onze mening is batterijtechnologie een van de weinige gebieden in de waardeketen van elektrische auto's waar de toetredingsdrempels nog hoog zijn en die relatief minder gevoelig zijn voor dramatische veranderingen in het concurrentielandschap, aangezien onderzoek – en ontwerpcycli voor batterijchemie kapitaalintensief en tijdrovend kunnen zijn.'

Daarnaast is het belangrijk om marktleiders te identificeren die beschikken over nieuwe, innovatieve en ontwrichtende technologieën die essentieel zijn voor marktgroei.

Ten slotte moeten ondernemingen die zich nauw en/of uitsluitend met het thema bezighouden, worden gescheiden van ondernemingen die ondersteunende of secundaire diensten verlenen. In China zijn bijvoorbeeld meer 400 geregistreerde fabrikanten van elektrische voertuigen en een vergelijkbaar of groter ecosysteem van auto-onderdelen en -componenten.

Venkatramanan: 'De meeste van deze bedrijven zijn echter voor hun batterijen afhankelijk van een zeer klein aantal batterijfabrikanten. Het beeld buiten China is niet veel anders. Volgens de energieopslagdatabase van Clean Horizon, een partij die wereldwijde opslagprojecten volgt, zijn er slechts zo’n zeventig bedrijven die een bewezen batterijtechnologie bezitten die in een faciliteit voor netopslag is ingezet.'

Tegelijkertijd zitten er volgens GlobalData wereldwijd zo'n 115 megafabrieken voor lithium-ionbatterijen in de pijplijn. Op de korte tot middellange termijn kan het grootste deel van de vraag, ongeacht waar die vandaan komt, terechtkomen bij slechts een paar batterijfabrikanten met een beproefde technologie.