Jupiter: Winst Biden zal beursvolatiliteit verlagen

Jupiter: Winst Biden zal beursvolatiliteit verlagen

United States Politics
Joe Biden.jpg
  • Op grond van de opiniepeilingen groeit de overtuiging dat Biden de Amerikaanse presidentsverkiezingen zal winnen
  • Daarnaast krijgen de Democraten een 'blue sweep’ in het vizier waardoor ze in staat zullen zijn het economisch en buitenlands beleid en de overheidsregulering radicaal om te gooien.
  • Bovenal zal Biden’s beleid zal op alle fronten kalmer en minder grillig zijn, beleggingsrisico’s en marktvolatiliteit zullen hierdoor afnemen.
Volgens Talib Sheikh, Head of Strategy, Multi-Asset, bij Jupiter Asset Management, zou de slechtste uitkomst van de Amerikaanse presidentsverkiezingen voor beleggers op korte termijn zijn als de uitslag wordt betwist en geen winnaar kan worden aangewezen. Nu Biden het in de peilingen beter doet dan Trump, is het risico van dit worst-case scenario afgenomen, maar de volatiliteit zal in ieder geval hoog blijven totdat de uitslag duidelijk is. Op de korte termijn is het moeilijk om portefeuilles voor de verkiezingen te positioneren, maar een analyse van de gevolgen op de langere termijn is essentieel. De belangrijkste aandachtsgebieden die hierbij in ogenschouw moeten worden genomen zijn economisch beleid, regulering en buitenlands beleid (in het bijzonder de wereldhandel). Daarbij is de grote vraag of de Democraten een 'blue sweep' kunnen realiseren, waarbij ze het presidentschap, het Huis van Afgevaardigden en de Senaat winnen; dat zou dan radicale actie op die drie aandachtsgebieden mogelijk maken.
   
Als Biden wint - wat zijn de gevolgen voor het buitenlands beleid en de (wereld)handel?
De implicaties van een overwinning van Biden voor de handel zijn op het eerste gezicht niet zo duidelijk. Een strenger Amerikaans beleid ten aanzien van China, met name wat betreft intellectueel eigendom en de Zuid-Chinese Zee, dateert van voordat Trump President werd. Naar verwachting zal de politieke risicopremie van de wereldwijde handelsspanningen blijven bestaan, ongeacht de verkiezingsuitslag. Met name als de VS erin slagen om China te verhinderen toegang te krijgen tot het intellectueel eigendom dat China nodig heeft om de economische kloof tussen het land en de westerse wereld te dichten, zal dit de potentiële groei van het BBP in China vertragen en op de lange termijn een domino-effect hebben in de hele regio.
   
Er zullen echter belangrijke verschillen in de aanpak van Biden zijn vergeleken met de huidige regering. Ten eerste zal zijn buitenlands beleid waarschijnlijk achter de schermen worden gevoerd: minder openbaar, minder grillig. De marktvolatiliteit zou als gevolg daarvan moeten afnemen. Deze kalmere aanpak zal in het hele Amerikaanse overzeese beleid voelbaar zijn: het risico van een overreactie of misstap in de betrekkingen met China zal kleiner zijn. Sheikh is dan ook positief over aandelen in China en de Aziatische regio.
   
Biden zal waarschijnlijk ook een nauwere band met de Europese Unie opbouwen: naar verwachting zullen de VS en de EU nauwer samenwerken, vooral met betrekking tot Rusland en het Midden-Oosten, ook al is het onwaarschijnlijk dat er concrete actie zal worden ondernomen. Het Verenigd Koninkrijk zal waarschijnlijk minder hulp krijgen van een democratische Amerikaanse regering. Het Amerikaanse immigratiebeleid zal onder Biden waarschijnlijk minder restrictief zijn, wat weer positief zou zijn voor de groei van het Amerikaanse BBP op de lange termijn.
   
Als Biden wint - wat zijn de gevolgen voor regulering?
Het tweede belangrijke verschil dat een presidentschap van Biden zou opleveren, is de regulering op het gebied van technologie, milieu en gezondheidszorg. Alle drie zijn centrale thema’s die met name door de linkervleugel van de democratische partij worden aangekaart en tijdens de debatten in de voorverkiezingen eerder dit jaar fel werden bediscussieerd. De kans is groot dat Biden in de praktijk veel minder zal bereiken dan wat hij heeft voorgesteld - in de debatten voorafgaand aan de verkiezingen waren al een paar wijzigingen in zijn beleidsvoornemens waarneembaar.
  
De Amerikaanse economie oogt kwetsbaar nu ze zich herstelt van de door de pandemie veroorzaakte recessie, waardoor het des te moeilijker zal zijn om de kip(pen) met de gouden eieren te slachten. Sheikh gelooft dan ook niet dat Biden radicale veranderingen zal doorvoeren, maar hij zal zeker een andere toon aanslaan vergeleken met de agressieve deregulering van Trump. In het bijzonder is er ruimte voor meer belastingheffing op Big Tech zonder de Amerikaanse dominantie in die markt te verstikken. Sheikh blijft een voorkeur houden voor Amerikaanse activa van hoge kwaliteit, waaronder technologie. Hij meent dat de oligopolie van veel van deze grote bedrijven niet wezenlijk zal veranderen en de economische groei van de VS waarschijnlijk de rest van de westerse wereld op sleeptouw zal nemen.
   
Als Biden wint - wat zijn de gevolgen voor de Amerikaanse economie?
Ten slotte het monetair en begrotingsbeleid. Het monetaire beleid zal waarschijnlijk worden voortgezet in dezelfde richting als die door Yellen en Powell is uitgezet. Het is onwaarschijnlijk dat het stimuleringspakket waarover nu wordt onderhandeld nog voor de verkiezingen het vereiste akkoord zal bereiken, maar een deal komt er, wie er ook wint. Als de Democraten een 'blue sweep' realiseren, zal naar verwachting dat pakket groter en meer herverdelend zijn, en uiteindelijk een meer inflatoire invloed hebben. Een combinatie van de beleidskaderherziening van de Fed en een 'blue sweep’ stimuleringspakket zou de beste kans kunnen bieden op een terugkeer van de inflatie, wat ingrijpende gevolgen zou hebben voor beleggers: steilere rendementscurves, potentieel hogere rentetarieven en betere vooruitzichten voor cyclische activa. Dit is echter iets voor de toekomst. Voorlopig blijft de wereld het deflatie-effect van de vraagschok als gevolg van de pandemie bestrijden, maar als er op de middellange termijn een meer inflatoire omgeving zou ontstaan, zou het effect op de positionering van de portefeuille dramatisch zijn.