Fidelity: Internetrevolutie pas net op gang

Fidelity: Internetrevolutie pas net op gang

Technology
Technologie (01) technology

Beleggers die bang waren dat ze de internetboot hadden gemist, kunnen opgelucht ademhalen. De zeven ‘superplatforms’ (Facebook, Google, Amazon, Apple, Microsoft, Tencent en Alibaba) hebben samen met cloud-netwerkbedrijven zoals Amazon Web Services en datacentra vooral de weg geplaveid voor andere bedrijven. We staan aan de vooravond van een tweede internetrevolutie voor nieuwe bedrijven die nu hun kansen grijpen. Beleggingsmogelijkheden zijn er dus nog volop, schrijven (tech-)analisten Sumant Wahi en John Guinness van Fidelity International.

De superplatforms laten zien hoe breed, diepgeworteld en toegankelijk connectiviteit nu is. De helft van de wereldbevolking zit bijvoorbeeld op Facebook en de gemiddelde Amerikaan gebruikt zijn telefoon drie uur per dag. Door het gebruiksgemak is het nog nooit zo eenvoudig geweest een wereldpubliek te bereiken – en dat versterk het 5G-netwerk alleen maar, zeker in opkomende markten, waar de analisten een snelle businessgroei verwachten.

Voor het internettijdperk was het grootste publiek dat bedrijven konden bereiken 100 miljoen kijkers tijdens het reclameblok van de Superbowl. Tegenwoordig bereiken bedrijven met een advertentie op YouTube of Facebook meer dan 3 miljard mensen over de hele wereld, waarbij de advertentie ook nog eens op maat gemaakt is voor een speciaal geselecteerde doelgroep. Elke dollar die wordt uitgegeven aan adverteren, is meer waard dan ooit tevoren. Dankzij de internetinfrastructuur is het voor bedrijven bovendien een stuk beter haalbaar om ook internationaal actief te zijn. Een bedrijf als Zoom had ook los van de coronacontext niet met 230% kunnen groeien in zes maanden tijd zonder het digitale netwerk dat er nu ligt.

Tot nu toe beperkten beleggers zich vooral tot de superplatforms. Maar het gaat er niet om wat de toekomst biedt voor de allergrootste bedrijven, het gaat erom hoe de systemen en diensten die de platforms mogelijk hebben gemaakt voor een hele nieuwe golf aan nieuwe bedrijven en industrieën. De eerste internetrevolutie betekende dat de superplatforms wereldwijde fenomenen konden worden. Vandaag staan we aan de start van een tweede revolutie, waarin bedrijven deze platforms gebruiken om hun eigen connectiviteit te gebruiken om wereldwijd succes te boeken. De connectiviteitsrevolutie is pas net begonnen.