Vanguard: Zorg dat iedereen toegang heeft tot dezelfde informatie

Vanguard: Zorg dat iedereen toegang heeft tot dezelfde informatie

Asset Management
valuta 4.jpg

Met steeds meer financiële onzekerheden, onder meer door het veranderende pensioenstelsel in ons land, is het belangrijk om de financiën op orde te hebben. Veel mensen weten echter niet goed hoe ze moeten sparen voor later. In een driedelige serie legt Sean Hagerty, managing director van Vanguard Europe, uit hoe het financiële plaatje van mensen kan worden verbeterd. Vandaag deel drie: zorg ervoor dat iedereen in Europa dezelfde informatie krijgt om zo de juiste financiële beslissingen te kunnen nemen.

“Consumenten passen gewoonten uit andere sectoren van het leven toe op hun spaargeld: hoewel een duurdere televisie van betere kwaliteit kan zijn, wil dat niet zeggen dat duurdere producten en diensten ook beter zijn dan goedkopere alternatieven.”

“Die regel gaat eveneens op voor beleggen. Duidelijke, beknopte, betrokken en nuttige informatie is nodig om consumenten te helpen beter geïnformeerde financiële beslissingen te nemen. Uit onderzoek van Vanguard blijkt dat de waarde van een (goed) advies wordt gekwantificeerd als een plus van zo’n 3% per jaar aan investeringsrendement. Ook blijkt dat goede informatie beleggers helpt om kalm te blijven in tijden van volatiele markten en zich te houden aan hun financiële plan.”

“Om iedereen dezelfde kansen te geven op een goed rendement, zouden er meer advies- en begeleidingsopties moeten komen, met inbegrip van goedkope, op technologie gebaseerde adviezen. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de verschillende wensen en behoeften van het beleggerspubliek in de EU: iedereen kan zo dat advies en die begeleiding kiezen die het beste bij hem en zijn portemonnee past.” 

“Het aanbod aan advies zou sterk worden verbeterd als Brussel meer duidelijkheid zou verschaffen aan welke eisen eenvoudig advies moet voldoen. Momenteel zijn ondernemingen terughoudend om adviesmodellen te lanceren bij gebrek aan definitieve regelgeving over welk advies al dan niet geschikt is voor een cliënt. Bedrijven zijn bang om achteraf door diezelfde toezichthouder op het matje te worden geroepen als ze niet volgens de regels hebben gehandeld.”

“Daarbij dient ook het regelgevingskader voor advies en begeleiding duidelijker te zijn als het gaat om de juiste definitie van de twee begrippen en het onderscheid tussen beide. Beleidsmakers moeten het rigide onderscheid tussen begeleiding en advies aanpakken om ondernemingen in staat te stellen een middenweg te vinden tussen diensten die uitsluitend op uitvoering gericht zijn en adviesaanbiedingen.”

“We moeten beleggers helpen om slimmere beleggers te worden. Duidelijke, beknopte, betrokken en nuttige communicatie is nodig om consumenten te helpen beter geïnformeerde investeringsbeslissingen te nemen. Door de consument te voorzien van informatie die de concurrentie stimuleert, zullen de diensten verbeteren en de kosten verlagen, waardoor het rendement voor de belegger zal verbeteren en het financiële welzijn van mensen op de lange termijn toeneemt.”

Dit is het laatste deel van een driedelige zomerserie over sparen voor later.