Capital Group: Kansen in de reis- en vrijetijdsector

Capital Group: Kansen in de reis- en vrijetijdsector

Wereld.jpg

De reis- en vrijetijdsector is bijzonder zwaar getroffen door de Covid 19-pandemie. Toch zijn er nog steeds kansen voor beleggers, zegt Martyn Hole, Investment Director bij vermogensbeheerder Capital Group.

De reissector heeft in het verleden al vaker moeilijke tijden gekend, bijvoorbeeld na terroristische aanslagen, andere virusuitbraken of natuurrampen. En hoewel de sector op sommige punten voorgoed veranderd zal zijn - bijvoorbeeld met langere wachttijden en mogelijke zelfquarantaine bij terugkeer, en de gewijzigde risico-rendementsverhouding - zal de huidige marktomgeving ook niet eeuwig blijven duren, aldus Martyn Hole.

“Bij de impact van de pandemie moeten beleggers nagaan welke van deze veranderingen blijvend kunnen zijn. Een deel van de zakenreizen kunnen bijvoorbeeld gerust vervangen worden door virtuele vergaderingen. Maar dat is veel moeilijker voor de vrijetijdssector. Met welk alternatief zullen uw kinderen bijvoorbeeld tevreden zijn als ze niet naar Disneyland kunnen?”

De toekomst van de luchtvaartmaatschappijen hangt volgens Hole af van de routes die ze aanbieden, en dan vooral in de mate waarin ze een sterk binnenlands netwerk hebben zonder dat ze de grenzen moeten overschrijden. “Maar dat zijn slechts marginale factoren. De belangrijkste factor voor het voortbestaan van een luchtvaartmaatschappij is de sterkte van de balans.”

Hole verwacht overigens niet dat de luchtvaartmaatschappijen hun ticketprijzen zullen verhogen. Integendeel, hij zegt dat de prijzen kunnen dalen, in lijn met de lagere vraag. Maar mondmaskers worden wel verplicht voor passagiers en de middenzetels zullen ook bezet worden, anders zouden de kosten per zitplaats al te veel verhogen.
 

Binnen de hotelsector verwacht Martyn Hole grotere tegenwind voor luxehotels dan voor de budget- en middenklasse-hotels. High-end hotels hebben een hogere bezettingsgraad nodig om alle kosten te dekken. Bovendien is een groter deel van hun inkomsten afkomstig van niet-residentiële klanten zoals voor bruiloften en restaurants. Die afhankelijkheid vermindert hun flexibiliteit, waardoor het moeilijker wordt om hun diensten aan te passen aan de vraag.

Aan de andere kant van het spectrum bevinden de hotelfranchises zich in een veel betere positie, aangezien ze geen eigen hotels in bezit hebben. Als individuele hotels in gebreke blijven, kunnen ze worden vervangen door nieuwe lokale ondernemers zonder dat de franchise beschadigd geraakt.

Afstand houden is uiteraard één van de belangrijke uitdagingen voor de vrijetijdssector. Hoewel de volledige reissector te lijden heeft onder de impact van COVID 19, bevindt de kortetermijnverhuur van woningen zich in een relatief goede positie. Gasten zijn er beter in staat om hun sociale contacten te beperken. De hotelsector omarmt ondertussen ook nieuwe oplossingen zoals mobiel inchecken en het gebruik van een mobiele telefoon als toegangssleutel.

Over de cruisemaatschappijen ten slotte zegt Hole dat ze het goed hebben gedaan om kapitaal te vergaren. Sommige bedrijven kunnen zelfs een jaar overleven zonder te cruisen. Voor hun verdere toekomst zal veel afhangen van hoe snel Covid-19 onder controle is, hetzij door nieuwe medicijnen, een vaccin of kudde-immuniteit. Dat zal de sleutel zijn om de vraag terug te brengen tot het niveau van vóór Covid.