Fidelity: Viruscrisis versterkt sociale focus bij bedrijven

Fidelity: Viruscrisis versterkt sociale focus bij bedrijven

ESG
Wereld4.jpg

De viruscrisis blijkt een aanjager te zijn voor de extra prioriteit die bedrijven geven aan het welzijn van werknemers, klanten en hun maatschappelijke omgeving. Dat signaleren bedrijfsanalisten van vermogensbeheerder Fidelity International, dat daarin ook bewijs ziet dat de opkomst van het stakeholder-kapitalisme versnelt.

Fidelity vraagt zijn analisten maandelijks naar de stand van zaken in hun sector. Afgelopen maand zei ruim de helft dat ze verwachten dat de bedrijven die ze volgen naar aanleiding van de pandemie meer aandacht hebben voor sociale kwesties. In elke regio en in alle bedrijfstakken is er een nieuwe focus op een grotere veiligheid en – wat al langer speelde – betere arbeidsvoorwaarden voor werknemers.

Volgens Fiona O’Neill, adjunct-directeur aandelenresearch, blijkt uit het onderzoek dat de pandemie de opkomst versnelt van het ‘stakeholder-kapitalisme’, dat aandacht heeft voor alle belanghebbenden, dus niet alleen voor de aandeelhouders. “Hiervan zijn veel voorbeelden: Europese telecombedrijven die gratis internet of toestellen aanbieden aan mensen uit kwetsbare groepen, levensmiddelenbedrijven die intensiever meedoen aan initiatieven voor openbare hygiëne en zelfs farmaciebedrijven die vaccins ontwikkelen met plannen om die tegen kostprijs te distribueren.”