M&G: Coronavirus legt kwetsbaarheden OPEC-alliantie bloot

M&G: Coronavirus legt kwetsbaarheden OPEC-alliantie bloot

Commodities
Olie Grondstoffen

De wereldwijde vraag naar olie is opgeschrokken door COVID-19 (coronavirus); dit legt de kwetsbaarheden bloot van een van de grootste intergouvernementele allianties, OPEC.

De afgelopen vijf tot zes jaar is de relatie tussen OPEC-landen onder druk komen te staan naarmate de vraag naar olie steeds volatieler werd. Ook heeft de introductie van nieuwe olietoevoer door middel van hydraulic fracturing in de VS, “fracking”, voor toenemende spanningen gezorgd. De Verenigde Staten werd hierdoor ’s werelds grootste olieproducent. De wereldleider heeft hiermee de macht van OPEC om prijzen te handhaven weggenomen, door absolute controle over het aanbod.

Drie jaar geleden werd OPEC uitgebreid naar “OPEC+”, toen Rusland, Kazachstan en Mexico zich bij de alliantie aansloten. Dit om voornamelijk het aanbod onder controle te krijgen. Deze relatie stortte vorige week in toen Rusland weigerde om de productie te verlagen om zo een grip te krijgen op de olieprijs. Dit leidde tot een sterke reactie van Saoedi-Arabië, dat verzekerde niet de dupe te worden van de prijzenoorlog en zelf de productie gaat opschroeven om zo de prijzen te verlagen.

Wat is er veranderd?

Als tegenreactie heeft Rusland harde maatregelen genomen op de binnenlandse begroting, dit betekent dat het land zich nu in een positie bevindt waar het zich een lage olieprijs kan permitteren. De Amerikaanse schalieproducenten, die hogere kosten draaien, worden ondersteund door goedkope schulden waardoor ze hun productie voortdurend kunnen financieren. De ineenstorting van de olieprijs brengt deze toegang echter in gevaar.

Schalieproducenten plannen hun productie doorgaans 6 maanden tot een jaar vooruit, dus het land zal niet meteen geraakt worden door deze leveringsreducties. Maar op de lange termijn zullen de gevolgen zeker voelbaar zijn. 

De daling van de olieprijs is niet voor iedereen slecht nieuws

Consumenten profiteren van de prijsdaling aangezien ze minder geld uitgeven aan benzine en meer geld overhouden voor andere dingen. Ook andere industrieën profiteren hiervan, zoals luchtvaartmaatschappijen – ook al hebben die de meeste vluchten moeten schrappen door het coronavirus, daalt hun grootste kostenpost aanzienlijk.