Schroders: Millennials beleggen echt anders

Schroders: Millennials beleggen echt anders

Risk Management Fixed Income Equity
afb4.png

Onderzoek Schroders legt beleggingswensen millennials bloot

Vermogensbeheerders krijgen steeds meer te maken met millennials. Zij zijn de klanten van morgen. In tegenstelling tot oudere generaties zijn zij bereid om meer risico te nemen, geloven zij meer in themabeleggingen, raken zij eerder in paniek bij beursonrust, en willen zij één online platform voor al hun financiële producten. Dit en meer komt naar voren uit de laatste Global Investor Survey van Schroders.

In de Global Investor Survey 2019 onderzocht Schroders het gedrag van meer dan 25.000 mensen wereldwijd, die de komende 12 maanden ministens 10.000 euro willen beleggen, en die in de afgelopen 10 jaar hun beleggingsportefeuille wel eens hebben gewijzigd. Het onderzoek is met name interessant omdat het ook de beleggingsverwachtingen en -wensen van millennials (mensen tussen 18 en 37) blootlegt. Voor vermogensbeheerders is deze informatie goud waard. De millennials zijn immers hun klanten van morgen. Deze jonge generatie blijkt (ook) bijzonder eigenzinnig als het om beleggen gaat.

Millennials zijn overoptimistisch

Zowel oudere als jonge beleggers verwachten de komende jaren uitzonderlijk goede rendementen te boeken. Millennials zijn wel heel optimistisch. Zij rekenen de komende vijf jaar op gemiddeld 11,5% per jaar. Oudere generaties denken een rendement van 9,8% per jaar te kunnen verdienen.

Millennials zoeken advies

Hoewel ook millennials de kwaliteit van een vermogensbeheerder en goede rendementen uit het verleden belangrijke factoren vinden in hun keuze voor een beleggingsproduct, varen zij meer dan oudere generaties op goede onafhankelijke beoordelingen, ervaringen van vrienden en familie én het advies van hun financiële adviseur.

Millennials zijn themabeleggers

Millennials zijn op zoek naar een beleving en een goed verhaal. Dat verklaart waarom thematische beleggingsfondsen millennials meer aanspreken dan andere leeftijdsgroepen. Met name fondsen die mikken op Lifestyle, Sustainability, Education, Infrastructure innovation, Food revolution, Millennials, Urbanisation en Space staan hoog op de kooplijstjes.

Graag richten millennials hun beleggingsportefeuilles in op basis van persoonlijke parameters, waarbij online-toegankelijkheid van de beleggingsrekening en persoonlijke service key zijn. Meer dan oudere generaties (21%) waarderen millennials (27%) duurzame beleggingsoplossingen. Heel hot is het thema duurzaamheid bij millennials dus niet.

Millennials willen meer pensioenbeleggen

15,9% van de gevraagde millennials zegt al geld opzij te leggen voor hun pensioen. Dat kan meer zijn, want vrijwel alle millennials (97%) hebben het gevoel dat ze overtuigd zouden kunnen worden om meer te doen voor hun pensioen. Net als oudere generaties die nog niet met pensioen zijn, zouden zij graag antwoord willen hebben op vragen als: Hoeveel geld is later nodig voor de gewenste levenswijze tijdens het pensioen? Wat zijn waarschijnlijke kosten van levensonderhoud tijdens de pensionering? Wat zeker helpt om meer millennials aan het pensioensparen te krijgen, zijn ideeën van beleggingsaanbieders, vertelt 27% van de ondervraagde millennials.

Millennials nemen graag risico

Millennials (23%) zijn sterker belegd in cryptovaluta’s en crowdfunding dan oudere leeftijdsgroepen (12%). Reden hiervan is onder meer dat veel millennials (53%) denken dat het grootste risico voor hen is dat ze niet genoeg risico nemen om hun beleggingsdoelen te bereiken. Precies de helft van de millennials is bereid meer risico te nemen om meer winst te kunnen behalen. De winstpotentie wordt belangrijker geacht dan de kans op verlies (50% tegen 42% oudere generaties).

Millennials moeten weinig hebben van mixfondsen

Als reactie op volatiele of onvoorspelbare markten zijn millennials minder dan andere leeftijdsgroepen overtuigd van het nut van goed gespreide multi-assetfondsen (58% versus 60%). Zij denken eerder dat deze fondsen duurder zijn dan standaard fondsen (56% versus 53%) en vinden het ook riskant om hun geld in een enkel fonds te hebben (52% tegen 47%).

Millennials beleggen impulsief

Millennials lijken een minder lange beleggingsadem te hebben dan oudere generaties. Millennials passen gemiddeld om de 1,9 jaar hun beleggingsportefeuille aan. Dat is aanzienlijk vaker dan generatie X (2,7 jaar), babyboomers (3,7 jaar) en de stille generatie (4 jaar).

Millennials zijn ook meer geneigd in volatiele perioden impulsieve beslissingen te nemen: 15% van deze leeftijdsgroep geeft aan dat ze dat in onstabielere perioden waarschijnlijk zullen doen. Wanneer er sprake is van marktvolatiliteit (zoals eind 2018), dan is de kans groter dat millenniumbeleggers hun risicoprofiel wijzigen (82% versus 57%).

Millennials hebben een hoge dunk van zichzelf

In vergelijking met oudere beleggers beoordelen millennials (51% tegen 32%) hun beleggingskennis als expert.  Slechts 13% noemt zich een beginner (13% tegen 22%). Millennials beoordelen zichzelf ook minder als gemiddeld (36% tegen 46%). 

Millennials willen één online platform voor al hun financiële producten

Meer dan oudere generaties willen millennials hun financiële producten op één online platform kunnen monitoren (92% versus 81%). Zij hebben er ook minder problemen mee dat dit platform door een onafhankelijke derde organisatie (40% versus 28%) wordt geleverd .

Millennials hebben een grote behoefte aan financiële educatie

Alle generaties hebben behoefte aan meer kennis over beleggen. Van de millennials wil 92% zijn beleggingskennis verbeteren versus 85% van oudere leeftijdsgroepen. Schroders tracht de kennis over beleggen bij millennials te vergroten door met hen te communiceren via MoneyLens en InvestIQ. MoneyLens is geschreven door millennials voor millennials en informeert hen over beleggen, geld (be)sparen, nieuwe technologie en interessante start-ups. InvestIQ biedt financiële educatie door de belegger inzicht in zijn gedragskenmerken te verschaffen en helpt zijn kennis te vergroten om tot betere onderbouwde beleggingsbeslissingen te komen.