Fusie Spoorwegpensioenfonds en Stichting Pensioenfonds Openbaar Vervoer

Fusie Spoorwegpensioenfonds en Stichting Pensioenfonds Openbaar Vervoer

Pensionfunds M&A
Handshake 2.jpg

Spoorwegpensioenfonds en Stichting Pensioenfonds Openbaar Vervoer bundelen krachten met fusie in 2020.

Het Spoorwegpensioenfonds (SPF) en Stichting Pensioenfonds Openbaar Vervoer (SPOV) gaan per 1 april 2020 fuseren. De partijen gaan samen verder onder de naam Pensioenfonds Rail en Openbaar Vervoer. De besturen van beide fondsen hebben hiervoor een fusieovereenkomst getekend. Door de fusie ontstaat een nieuw en herkenbaar pensioenfonds voor de sectoren Rail en Openbaar Vervoer met ruim 100.000 deelnemers, meer dan 90 aangesloten werkgevers en een belegd vermogen van circa € 23 miljard. Het nieuwe Pensioenfonds Rail en Openbaar Vervoer wordt een solide en slagvaardig fonds dat is toegerust op de uitdagingen van de toekomst.

SPF en SPOV waren al enige tijd met elkaar in gesprek over een samenwerking. De pensioenfondsen zijn verheugd dat ze tot overeenstemming zijn gekomen. ‘De pensioenwereld is sterk in beweging. Wet- en regelgeving op zowel nationaal als Europees niveau, stellen steeds hogere eisen aan pensioenfondsen. Door de fusie nemen beide pensioenfondsen de toekomst in eigen hand’, zegt Gerard Groten, bestuursvoorzitter van het Spoorwegpensioenfonds. ‘Wij zijn verheugd dat zowel de vakverenigingen als de werkgevers de fusie ondersteunen. Samen zijn we sterker en meer toekomstbestendig.’ Het nieuwe pensioenfonds zal de focus leggen op verbeterde dienstverlening, innovatievere producten en diensten. Groten: ‘Tegelijkertijd veranderen we niets aan ons DNA: we blijven laagdrempelig, persoonlijk en spreken de taal van de deelnemers.’

Het nieuwe fonds bedient straks de sectoren Rail en Openbaar Vervoer. ‘We hebben veel met elkaar gemeen,’ stelt Peter-Paul Witte, bestuursvoorzitter van SPOV. ‘Zowel SPF als SPOV zijn solide partijen en de sectoren waarvoor we werken zijn nauw aan elkaar verwant. Daarmee zijn we het bedrijfstakpensioenfonds voor de hele sector. Bovendien maken we gebruik van dezelfde uitvoeringsorganisatie en werken we op verschillende terreinen al samen. Deze lijn trekken we nu door. Door de handen ineen te slaan, creëren we niet alleen een kostenefficiënter fonds met een herkenbaar gezicht voor de gehele sector Rail en Openbaar Vervoer, maar geven we ook een impuls aan de arbeidsmobiliteit in de sector.’

De komende maanden wordt verder gewerkt aan de voorbereidingen, zodat het nieuwe fonds per 1 april 2020 een feit is.