Schroders: De 21e eeuw is de Gouden Eeuw van Azië - op welke manier kunnen beleggers profiteren?

Schroders: De 21e eeuw is de Gouden Eeuw van Azië - op welke manier kunnen beleggers profiteren?

Emerging Markets Asia

Dit is de Gouden Eeuw voor Azië, en voor China en India in het bijzonder. De Aziatische economieën ondergaan een enorme transformatie, gedreven door vier M’s: millennials, middenklasse, metropolisering en mobiele technologie. De schaalgrootte en groei in Azië zijn ongeëvenaard. Voor beleggers liggen er aantrekkelijke kansen, schrijven Viswanathan Parameswar en Duncan Lamont, beleggingsspecialisten bij Schroders.  Zij hebben daar drie argumenten voor:

  • De dominantie van Azië in de 21e eeuw
  • De vier M’s: millennials, middenklasse, metropolisering en mobiele technologie
  • Het voordeel van technologische ontwrichting
  • De dominantie van Azië in de 21e eeuw

De omvang en groei in Azië is ongeëvenaard. De bevolking in zowel China, als India is vier keer zo groot als in de VS. Economisch gezien zijn deze landen ook zwaargewichten. De regio is een belangrijke groeimotor voor de wereldeconomie. In 2018 was Azië goed voor 41% van de wereldwijde economische groei, voor 2019 is de prognose dat Azië 44% bijdraagt; China en India alleen zijn goed voor meer dan 30%. Ondanks wat veel gedacht wordt, is de Chinese economie veel minder afhankelijk van export. De expansie van Azië staat in schril contrast tot de magere groei in het grootste deel van de ontwikkelde wereld.

Vier M’s: millennials, middenklasse, metropolisering en mobiele technologie

Voor beleggers is niet alleen de groei belangrijk, maar ook de samenstelling ervan. De groei in Azië wordt gedreven door een opkomende middenklasse van millennials, die vooral in grote steden wonen en sterk gericht zijn op mobiele technologie. Was de regio eerst vooral de fabriek voor het westen, de 21e eeuw zal vooral gericht zijn op binnenlandse consumptie.

1. Millennials

In Azië wonen meer dan 800 mln millennials, terwijl de teller in de VS en Europa blijft steken op respectievelijk 66 mln en 60 mln. Bij deze jongere generatie ligt de economische kracht van de opkomende markten. 65% van de millennials in Azië verwacht het beter te zullen hebben dan hun ouders, terwijl in de ontwikkelde markten hetzelfde percentage millennnials verwacht het slechter te zullen hebben dan hun ouders. Het is deze generatie die in de ontwikkelde wereld juist op achterstand werd gezet door de crisis. Millennials in heel Azië verdienen al hogere inkomens dan hun ouders, terwijl die in het westen achterblijven. Millennials in Azië zijn ook veel positiever over de economische vooruitzichten.

2. Middenklasse

De groeiende middenklasse is de grote drijfveer achter de groeiende consumptieve uitgaven in Azië. De perceptie dat het kastensysteem in India een verdere progressie in de weg staat, blijkt achterhaald te zijn. De groeitrend vertoont ook nog geen tekenen van verzwakking. De verwachting is dat in 2025 de middenklasse in Azië de rest van de wereld voorbij streeft. De opkomst van de Aziatische consument is al jaren gaande, maar de dominantie neemt toe en het effect zal langdurig zijn. China was en is bijvoorbeeld nog steeds de fabriek van de wereld, maar het is nu ook de grootste markt ter wereld voor personenauto's en voor de detailhandel. De groeivooruitzichten voor Azië zijn al indrukwekkend, maar industrieën en sectoren die gericht zijn op consumptie hebben nog meer ruimte om te groeien.

3. Metropolisering

De consumptieve groei wordt verder aangejaagd door de toenemende verstedelijking in de regio. Er zijn nu 300 steden in Azië met meer dan 1 mln inwoners (in China alleen al 100 steden), tegen 10 in de VS en 18 in Europa. Deze dichtbevolkte gebieden bieden een ideale omgeving voor bedrijven om in schaalgrootte te groeien. Deze schaaleffecten leiden tot snellere, nieuwere, goedkopere en betere producten en diensten.

 

4. Mobiele technologie

Azië biedt onderdak aan meer gebruikers van internet en mobiele technologie dan elders in de wereld. Consumententechnologie groeit er als kool. De Chinese e-commerce was in 2005 goed voor minder dan 1% van de web-verkopen, maar in 2016 was het al de grootste markt ter wereld met 40% aan transactiewaarde. De adoptie van mobiele technologie in India neemt ook een grote vlucht. Het verbruik van mobiele data lag in 2017 twintig maal hoger dan in 2014 en de tarieven daalden met 80% in dezelfde periode.

Het voordeel van technologische ontwrichting

Technologische ontwikkelingen in veel sectoren gaan in Azië met sprongen vooruit. De opkomst van de platform enterprise in Azië is een game changer. Een goed voorbeeld hiervan is het Alibaba-ecosysteem, dat bestaat uit meerdere onderling verbonden ondernemingen van logistiek tot financiële dienstverlening en van cloud computing tot detailhandel. De kern van dit ecosysteem is het technologieplatform dat consumenten, handelaars, merken, andere ondernemingen, derde dienstverleners en strategische alliantiepartners met elkaar verbindt.

Het idee dat China vooral een copycat is, is ook niet meer van deze tijd. Het land is meer en meer een innovator op verschillende technologische gebieden. In China worden meer patenten geregistreerd dan in de VS, Japan, Zuid-Korea en Duitsland gezamenlijk. Het financiële ecosysteem is in Azië aanwezig om de eerste ideeën te laten uitgroeien tot wereldleiders op hun gebied.

Juist de vier M’s die hierboven genoemd zijn, stuwen de ontwrichtende ontwikkelingen in nieuwe, op de consument gerichte sectoren, naar een nog hoger plan. De Chinese e-commerce is in tien jaar tijd van niets uitgegroeid tot de grootste ter wereld, de waarde van mobiele betalingen in China is elf keer zo hoog als in de VS en China koopt elk jaar meer elektrische auto's dan Europa en de VS samen.

Blootstelling aan de Aziatische groeiparel

Beleggers kunnen blootstelling aan deze groei in Azië krijgen via traditionele routes (publieke markten) en private equity, schrijven Parameswar en Lamont. Jaarlijks worden in China en India 1500 nieuwe bedrijven gefinancierd met private equity. Hoewel sommige van deze bedrijven op termijn

wellicht toetreden tot de publieke markt, zullen veel van deze bedrijven dat niet of pas veel later doen, wat betekent dat beleggers in de publieke markt in een veel later stadium van hun groei toegang krijgen tot bedrijven, als dat al het geval is. De beste manier om toegang te krijgen tot deze bedrijven is via Aziatische private equity.

Aziatische private equity is een grote en gevestigde markt met Aziatische private equity-fondsen die het equivalent van ongeveer 60 miljard dollar per jaar aantrekken. Dit cijfer omvat niet de lokale Chinese renminbi-markt, die van oudsher ontoegankelijk is voor internationale investeerders, maar zich nu langzaam lijkt te openen. Daarmee zou de Aziatische private equity markt de grootste ter wereld worden.

Hoewel de mogelijkheden voor het genereren en diversifiëren van rendementen aanzienlijk zijn in Aziatische private equity, kunnen deze markten complex zijn. Verschillen in bedrijfspraktijken en cultuur kunnen een belangrijke rol spelen. Ook het benadrukken van beleggingen die voldoen aan sterke milieu-, sociale en bestuurlijke (ESG) normen is voor veel institutionele beleggers een belangrijk element. Bovendien groeien de Aziatische private equity markten snel en veranderen ze in hoog tempo. Aziatische private equity is niet voor de naïeve belegger weggelegd.

In een wereld waar de rendementen in veel beleggingscategorieën laag zijn, is blootstelling aan de Aziatische groei een lichtpuntje. Volgens Schroders is de groei en de toenemende economische invloed van de Aziatische consument een van de dominante mondiale trends van de komende jaren. Een ontwikkeling die nog maar net begonnen is. Bovendien kan niet worden voorbijgegaan aan de groeiende positie van Azië als technologische koploper, dat de drijvende kracht is achter innovatie en de ontwikkeling van ontwrichtende producten en bedrijfsmodellen.