PGGM Infrastructure Fund stapt in vliegtuigleasing

PGGM Infrastructure Fund stapt in vliegtuigleasing

Infrastructure Pensionfunds Illiquid investments

PGGM Infrastructure Fund heeft een 25-procent belang genomen in Macquarie AirFinance.

Macquarie AirFinance beheert een leasevloot van ongeveer tweehonderd toestellen en heeft contracten met negentig klanten in ongeveer vijftig landen. MAF is sinds 2006 actief in deze markt en behoort tot de twintig grootste vliegtuig leasingbedrijven in de wereld. Luchtvaartmaatschappijen leasen nu gemiddeld veertig procent van hun vloot en dit aandeel zal naar verwachting verder stijgen. 

MAF heeft als vliegtuig leasemaatschappij alles in huis op het gebied van beheer van lease contracten, technische en operationele expertise en krediet beheer. De vloot bestaat uit grotendeels jonge generaties vliegtuigen van het type narrow-body (vliegtuigen met één gangpad), wereldwijd het meest gevraagde toesteltype. De portefeuille kent uitsluitend toesteltypen waarvan de technische betrouwbaarheid zich in de luchtvaartindustrie gedurende meerdere jaren heeft bewezen. 

Met een direct belang in MAF verschaft PGGM zichzelf medezeggenschap over de samenstelling van de leasevloot en de CO2-voetafdruk hiervan. PGGM ondersteunt de strategie van MAF om een zeer goed gespreide portefeuille op te bouwen waar het gaat om klanten en regio’s. 
Erik van de Brake, hoofd Infrastructure bij PGGM: ,,Met de investering in MAF boren we een  stabiel rendement aan voor onze klanten, waaronder Pensioenfonds Zorg en Welzijn, in een groeiende sector die ook voor complexe duurzaamheidsvragen staat. Met het financieren van jonge generaties vliegtuigen kan de luchtvaartsector noodzakelijke stappen zetten in efficiënter en zuiniger vliegen. Hoewel een volledig duurzame luchtvaart nog decennia van ons verwijderd is, wordt de sector ieder jaar efficiënter.’’ 

De vliegtuigindustrie heeft in de afgelopen veertig jaar haar toestellen gemiddeld 70 procent efficiënter gemaakt, en verwacht op korte termijn nog verdere efficiencywinst te kunnen realiseren. De luchtvaartsector heeft zichzelf ten doel gesteld in 2050 haar CO2-voetafdruk met de helft te verkleinen ten opzichte van 2005. In de risico-rendement afweging heeft PGGM Infrastructure Fund rekening gehouden met de potentiële impact die een CO2-heffing heeft op de activiteiten van MAF.