Han Dieperink: Tesla versus Ferrari

Han Dieperink: Tesla versus Ferrari

Fusies & Overnames (M&A)
Han Dieperink

Door Han Dieperink, geschreven op persoonlijke titel

De koers van het aandeel Tesla is afgelopen week met 18 procent gedaald tot het laagste niveau in 2 jaar tijd. Sinds bekend werd dat Elon Musk Twitter wilde kopen, is de waarde van het aandeel Tesla met maar liefst 60 procent gedaald. De aankoop van Twitter door Musk wordt deels gefinancierd met de verkoop van aandelen Tesla. In totaal is de waarde van Tesla op de beurs mede daardoor gedaald met 800 miljard dollar dit jaar en is de marktkapitalisatie nu onder de 400 miljard dollar uitgekomen. Om een en ander in perspectief te plaatsen: het bedrijf was begin 2020 nog 77 miljard dollar waard op de beurs.

Op dit moment bezit Musk (exclusief 270 miljoen opties) in totaal 424 miljoen aandelen Tesla met een totale waarde van ongeveer 52 miljard dollar. Als Musk die aandelen zou gebruiken als onderpand voor een lening dan zou hij op dit moment ongeveer 13 miljard dollar kunnen lenen en dat is meer dan wat Musk nodig had om de Twitterdeal te financieren. Inmiddels is hij van dat plan afgestapt en heeft Tusk voor 23 miljard dollar aan aandelen Tesla verkocht, ondanks een belofte in april dat hij geen aandelen Tesla meer zou gaan verkopen. Deze maand beloofde Musk opnieuw dat hij de komende twee jaar geen aandelen Tesla meer gaat verkopen. In tegenstelling tot bedrijven als Meta en Alphabet heeft Tesla maar één soort aandelen, waardoor Musk met de verkopen zijn grip op het bedrijf deels verliest. Om aan geld te komen, verkoopt Musk ook posities in onder andere Spacex.

Verlies grip op bedrijf

En dat allemaal door de overname van Twitter voor 44 miljard. Twitter heeft ongeveer 5 miljard omzet, waarvan 90 procent afkomstig is van inkomsten uit advertenties. En adverteerders lopen weg na de overname. De online advertenties op Twitter zijn net zo gevoelig voor de economische cyclus als offline advertenties. In elke recessie ging er in het verleden wel een krant failliet. Er is minimaal 1 miljard per jaar nodig om de rente op de schulden te betalen en afgelopen 10 jaar was Twitter meestal verlieslatend. Na een peiling op Twitter heeft Musk inmiddels beloofd dat hij zal aftreden als CEO van Twitter.

Eerste volledig elektrische Ferrari

Het aandeel Tesla is nu zelfs goedkoper dan het aandeel Ferrari, terwijl Tesla met Ferrari gemeen heeft dat beide bedrijven veruit de hoogste winstmarges hebben in de auto-industrie. De nog iets hogere marges van Ferrari zijn meer vergelijkbaar met de producenten van luxe goederen, dan met een gemiddelde autoproducent en dat betekent dat de hoge marges van Tesla uitzonderlijk zijn in de auto-industrie. Overigens mag Ferrari in 2036 in Europa (een jaar later dan de grote autobedrijven) geen fossiel aangedreven voertuigen meer verkopen. De eerste volledig elektrische Ferrari staat gepland na 2025. Ferrari had in de afgelopen jaren last van leveringsproblemen voor verschillende onderdelen, iets wat opmerkelijk genoeg Tesla gedurende de coronacrisis nauwelijks heeft geraakt. De winstmarges van Tesla staan op dit moment wel onder druk. Het bedrijf geeft in de Verenigde Staten nu tot 7.500 dollar korting op een auto. Bijna dagelijks komen er nieuwe concurrerende elektrische auto’s naar de markt. Overigens hebben Tesla en Ferrari koers/winstverhoudingen van hoog in de dertig, terwijl een bedrijf als Volkswagen op minder dan vijf keer de winst wordt gewaardeerd.

Elektrische truck

Wel komt Tesla in 2023 met een vrachtwagen (Semi) met een range van 500 mijl en met een verbruik van slechts 1,7 kilowatt per mijl. Vervoer per vrachtwagen is in de Verenigde Staten goed voor 30 procent van de CO2-uitstoot in het verkeer. Een elektrische truck is ongeveer twee keer zo duur als een fossiel aangedreven variant, maar als bedrijven een heffing moeten betalen over hun CO2-uitstoot is er een grote markt voor dergelijke alternatieven. UPS en Walmart hebben al vrachtwagens bij Tesla besteld. Omdat vrachtwagens verder vooral lange afstanden moeten overbruggen op snelwegen, is het eenvoudiger dan bij auto’s in de binnensteden om deze autonoom te laten rijden. Daar waar Tesla duidelijk meer concurrentie krijgt op het gebied van elektrische personenwagens, valt dat bij vrachtwagens nog wel mee. Door de krappere liquiditeit krijgen verlieslatende startups zoals Nikola nauwelijks nog funding. Ook bedrijven op het gebied van autonoom rijden als TuSimple en Embark hebben de koersen van hun aandelen met meer dan 90 procent zien zakken. Verder loopt Tesla nog steeds vooruit op batterijtechniek, veruit het duurste onderdeel van een elektrische auto. Niet overal gaat het slecht met de verkoop van model Y. In Noorwegen is het 53 jaar oude record van de Volkswagen Kever gebroken als best verkochte auto ooit. In Nederland verdwijnen geleidelijk de fiscale subsidies op elektrische auto’s en wordt er slechts een tiende van de verkoopaantallen in Noorwegen gerealiseerd. Medio volgend jaar komt ook de Cybertruck naar de markt, een concurrent van de best verkochte auto in de Verenigde Staten, de Ford 150, waarvan er inmiddels ook een elektrische variant is. De F150 electric kost in de VS tussen de 52.000 dollar en de 97.000 dollar. De Cybertruck is vanaf 40.000 dollar te koop.

Marktaandeel verliezen

Op het moment dat de markt voelt, proeft en ruikt dat er aandelen gedwongen worden verkocht of gekocht, kunnen koersen grote uitslagen laten zien. Uiteraard speelt concurrentie nu ook bij Tesla een rol. Dat betekent dat Tesla marktaandeel zal verliezen, maar dat betekent niet dat Tesla niet meer kan groeien. Verder mag vooral de vraag worden gesteld of de CEO zijn focus wel volledig op Tesla heeft. Uiteindelijk is het voor het aandeel Tesla niet meer dan een terugkeer op aarde.